La población extranjera en edad escolar en España: del boom de la inmigración al cambio en el ciclo migratorio

Authors

  • Alberto Capote Universidad de Granada (España)
  • José Antonio Nieto Calmaestra Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (España)

DOI:

https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000200006

Keywords:

School, economic crisis, immigration, Spain, geographical distribution

Abstract

In the past decade Spain was one of the main migratory destinations. It was an immigration of families, these were coming to the country with the intention of staying and it was characterized by uneven geographical distribution. This resulted in changes in education classrooms, raising new educational challenges. However, the economic crisis has led to a change in the migration cycle: decreased inflows and increase outputs. In this new context, policies of attention to diversity are not a priority when they are most needed. Off icial statistics reflect a dual reality: foreign students has decreased, but inflows have not stopped, a sign of the permanence of many immigrant families in Spain. Keywords: School, economic crisis, immigration, Spain, geographical distribution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Capote, Universidad de Granada (España)

Departamento de Geografía Humana. Universidad de Granada (España)

José Antonio Nieto Calmaestra, Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (España)

Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (España)

References

ALVITES, L. y JIMÉNEZ, R. Niños y niñas migrantes, desafío pendiente. Innovación educativa en escuela de Santiago de Chile. Synergies, 2011, Nº 7, p. 121-136.

ARANGO, J.; MOYA MALAPEIRA, D. y OLIVER ALONSO, J. ¿un año de transición?. En: ARANGO, J.; MOYA MALAPEIRA, D. y OLIVER ALONSO, J. (Directores). Inmigración y emigración: mitos y realidades. Barcelona: CIDOB, 2014, p. 12-24.

BAKHSHAEI, M. La scolarisation des jeunes québécois issus de l’immigration: un diagnostic. Rapport de recherche de la Fondation Lucie et André Chagnon, 2015. Disponible en Internet : http:// www.fondationchagnon.org/media/107917/rapport_recherche_diagnostic_enfants_issus_immigration_version_finale.pdf

BEECH, J. y PRINCZ, P. Migraciones y educación en la Ciudad de Buenos Aires: tensiones políticas, pedagógicas y étnicas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 2012, Vol. 6, Nº 1, p. 53-71.

BOUACHRA, O.; GARCÍA CASTAÑO, F.J. y OLMOS ALCARAZ, A. Cuando la crisis sirve de excusa. Los recursos escolares para la atención de población de nacionalidad extranjera. En: GARCÍA CASTAÑO, F.J.; MEGÍAS MEGÍAS, A. y ORTEGA TORRES, J. Actas del VIII Congreso sobre Migraciones Internacionales en España. Granada: Instituto Migraciones, Universidad de Granada, 2015, p. 3-22.

BRAVO, R. Inmigrantes en la escuela chilena: ciertas representaciones para ciertas políticas en educación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 2012, Vol. 6, Nº 1, p. 39-52.

BUENO, X. y DOMINGO, A. La gestión de la interculturalidad en tiempos de crisis: el discurso de los técnicos municipales en Cataluña. Migraciones, 2016, Nº 30, p. 39-65.

CACHÓN, L. Inmnigrantes jóvenes en España. Sistema educativo y mercado de trabajo. Madrid: Instituto de la Juventud, 2004.

COHEN, A. Las categorías estadísticas de la inmigración: acotaciones a un debate francés. Ería, Revista Cuatrimestral de Geografía, 2003, Nº 60, p. 5-15.

COLECTIVO IOE. Inserción en la escuela del alumnado inmigrante iberoamericano. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos par la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2012.

DEVOLDER, D. y BUENO, X. Interacciones entre fecundidad y migración. Un estudio de las personas nacidas en el extranjero y residentes en Cataluña. Documents d Anàlisi Geogràfica, 2011, Nº 57-3, p. 469-493.

DOMENECH, E. “Bolivianos” en la “escuela argentina”: representaciones acerca de los hijos de inmigrantes bolivianos en una escuela de la periferia argentina. Rehmu, Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 2014, Nº 42, p. 171-188.

EURYDICE EUROPEAN COMMISSION. Integrating Immigrant children into Schools in Europe. Brussels: Eurodyce European Unit, 2004.

FELOUZIS, G. La ségrégation ethnique au collège et ses conséquences. Revue Française de Sociologie, 2003, Vol. 44, Nº 3, p. 413-447.

GARCÍA CASTAÑO, F.J.; OLMOS ALCARAZ, A. y BOUACHRA OUTMANI, O. Inmigración, crisis y escuela. Migraciones, 2015, Nº 37, p. 239-263.

GIL ALONSO, F. Una población en transformación. El impacto de la inmigración extranjera en las estructuras demográficas de la provincia de Barcelona. Treballs de la Societat Catalana de Geografia, 2009, Nº 66, p. 151-172.

GIL ALONSO, F. y VIDAL COSO, E. Inmigrantes extranjeros en el mercado de trabajo español: ¿más resilientes o más vulnerables al impacto de la crisis. Migraciones, 2015, Nº 37, p. 97-123.

GOENECHEA PERMISAN, C. Evolución de las ATAL en la provincia de Cádiz. ¿Un recurso a extinguir? En: GARCÍA CASTAÑO, F.J.; MEGÍAS MEGÍAS, A. y ORTEGA TORRES, J. Actas del VIII Congreso sobre Migraciones Internacionales en España. Granada: Instituto Migraciones, Universidad de Granada, 2015, p. 67-78.

GONZÁLEZ FERRER, A. Los niños que nacen en España no son españoles. Eldiario.es, 9 de enero de 2014. Disponible en Internet: http://www.eldiario.es/piedrasdepapel/ninos-nacen-Espana-espanoles_6_215638435.html

GONZÁLEZ FERRER, A. La nueva emigración española. Lo que sabemos y lo que no. Zoom Político, 2013, Nº 18. Disponible en Internet: http://digital.csic.es/bitstream/10261/93167/1/La%20nueva%20emigración%20española.pdf

GONZÁLEZ FERRER, A. La reagrupación familiar en España: algunas cifras para el debate. En: AJA, E.; ARANGO, J. y OLIVER ALONSO, J. (Directores). La inmigración en la encrucijada. Anuario de la inmigración en España 2007. Barcelona: CIDOB, 2008, p. 120-137.

GOZÁLVEZ PÉREZ, V. Los extranjeros residentes en España: su aportación a la demografía. Investigaciones Geográficas, 2010, Nº 52, p. 99-136.

GOZÁLVEZ PÉREZ, V. La reagrupación familiar de africanos y latinoamericanos en la España mediterránea. Dinámicas y estructuras sociodemográficas. Estudios Geográficos, 2012, Nº 273, p. 507-549.

JACKSON, M.; JONSSON, J.O. & RUDOLPHI; F. Ethnic Inequality in Choice-driven education systems: a longitudinal study of performance and choice in England and Sweden. Sociology of Education, 2012, Vol. 85, Nº 2, p. 158-178.

LOGAN, J.R.; MINCA, E. & SINEM, A. The Geography of inequality: why separate means unequal in American Schools. Sociology of Education, 2012, Vol. 93, Nº 3, p. 287-301.

MAHÍA, R.; y DE ARCE, R. Pobreza de la población extranjera en España. En: ARANGO, J.; MOYA MALAPEIRA, D. y OLIVER ALONSO, J. (Directores). Inmigración y emigración: mitos y realidades. Barcelona: CIDOB, 2014, p. 154-162.

MARTÍNEZ DE LIZARRONDO ARTOLA, A. Naturalizaciones en España: indicador de integración y estrategia frente a la crisis. Migraciones, 2016, Nº 39, p. 3-37.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). Immigrant Students at School; Easing the Journey towards Integration. OECD Publishing, 2015. Disponible en Internet: http://www.oecd.org/edu/immigrant-students-at-school-9789264249509-en.htm

PARELLA, S. y PETROFF, A. Migración de retorno en España: salida de inmigrantes y programas de retorno en un contexto de crisis. En: ARANGO, J.; MOYA MALAPEIRA, D. y OLIVER ALONSO, J. (Directores). Inmigración y emigración: mitos y realidades. Anuario de inmigración de España 2013. Barcelona: CIDOB, 2014, p. 62-87.

PINYOL JIMÉNEZ, G. y SÁNCHEZ MONTIJANO, E. La naturalización en España: una política de claroscuros. En: ARANGO, J.; MOYA MALAPEIRA, D. y OLIVER ALONSO, J. (Directores). Inmigración y emigración: mitos y realidades. Barcelona, CIDOB, 2014, p. 186-209.

PROVENDER, C. Portrait scolaire des élèves issus de l’immigration: de 1994-1995 à 2003-2004. Québec: Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport, 2006.

RAHONA LÓPEZ, M. y MORALES SEQUERA, S. Educación e inmigración en España: desafíos y oportunidades. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos par la Educación, la Ciencia y la Cultura, 2013.

REHER, D.; REQUENA, M. y SANZ, A. ¿España en la encrucijada? Consideraciones sobre el cambio de ciclo migratorio. Revista Internacional de Sociología, 2011, Nº 69-1, p. 9-44.

REQUENA, M. y SÁNCHEZ DOMÍNGUEZ, M. Las familias inmigrantes en España. Revista Internacional de Sociología, 2011, Nº 69, p. 29-104.

SERRANO MATÍNEZ, J.M. y GARCÍA MARÍN, R. Regresión demográfica en España: crisis económica y cambio de ciclo migratorio. Papeles de Población, 2013, Nº 76, p. 89-128.

STAVO DEBAUGE, J. Prendre position contre les catégories ethniques. Le sens commun constructiviste, une manière de se figurer un danger. In: LABORIER, P. & TROM, D. (Directores). Historicité de l’action publique. Paris: PUF, 2003, p. 293-327.

STEFONI, C.; ACOSTA, E.; GAYMER, M. y CASAS CORDERO, F. El derecho a la educación de los niños y niñas inmigrantes en Chile. Cuadernos Deusto de Derechos Humanos, 2010, Nº 58. Disponible en Internet: http://www.deusto-publicaciones.es/deusto/pdfs/cuadernosdcho/cuadernosdcho58.pdf

TERRÉN, E. y CARRASCO, C. Familia, escuela e inmigración. Migraciones, 2007, Nº 22, p. 9-46.

TORRES, F. y GADEA, M.E. Un proceso de inserción desestabilizado por la crisis. El nuevo ciclo migratorio y las estrategias de los inmigrantes. En: TORRES, F. y GADEA, M.E. (Coordinadores). Crisis, inmigración y sociedad. Madrid: Talasa Ediciones, 2015, p. 9-35.

VALLET, L.A. & CAILLE, J.P. La scolarité des enfants d’immigrés. In: VAN ZANTEN, A. (Editor). L’école. l’etat des savoirs. Paris: La Découverte, 2000, p. 293-301.

Published

2020-05-28

How to Cite

Capote, A., & Nieto Calmaestra, J. A. (2020). La población extranjera en edad escolar en España: del boom de la inmigración al cambio en el ciclo migratorio. Revista De Geografía Norte Grande, (67), 93–114. https://doi.org/10.4067/S0718-34022017000200006

Issue

Section

Artículos